Oktatás és kultúra az ókori rómában
Fejezet: AZ ÓKORI RÓMA
Lecke: OKTATÁS ÉS KULTÚRA AZ ÓKORI RÓMÁBAN
I. Oktatás
- A római iskolarendszer a késői köztársaság korában nyerte el (görög mintára) végső formáját:
(1) „Elemi oktatás”:
- ludusnak nevezték
- 6 és 11 év közötti fiúk és lányok jártak ide
- alapfokú oktatás (olvasás, írás, számolás) zajlott
- eszközeik: írótábla, íróvessző, számolótábla
- csarnokokban, egyszerű épületekben vagy a szabadban folyt a tanítás
- a tanító (magister) a tanulók tandíjából kapta fizetését
- gyakori volt a testi fenyítés
- a gazdagabb szülők otthon, képzett házitanítókkal (gyakran görög rabszolgákkal) neveltették gyermeküket
(2) „Középfokú oktatás”:
- a módosabb családok fiúgyermekei jártak ide
- főleg irodalmat tanultak
- görög és római szerzők munkáit olvasták és tanulták meg kívülről
- történeti, földrajzi és filozófiai ismereteket is szereztek
- megismerték a szónoklás tudományának alapjait
(3) „Felső oktatás”:
- a legtehetősebb családok fiúgyermekei jutottak el erre a szintre
- elsőrendű feladatuk a szónoklás tudományának elsajátítása volt
- beszédeket tartottak, vitáztak egymással
- A legtehetségesebb ifjakat híres görög iskolákba küldték tanulni.
- Az iskolában nem oktatott testedzést és zenét is fontosnak tartották.
II. Tudomány
- A tudományok terén a rómaiak a görögök „tanítványai” voltak.
- Etruszk közvetítéssel átvették a görög írást, s abból alakult ki később a ma is használt latin ábécé.
- A római számok (bár Európában a középkor végéig használták őket) a gyakorlatban igen nehézkesek voltak.
- Számos történeti (Livius, Tacitus, Suetonius), filozófiai (Seneca, Marcus Aurelius), irodalmi (Vergilius, Horatius, Ovidius), mezőgazdasági és nyelvtudományi alkotás maradt ránk.
- Fejlett volt az építészet, a matematika és a csillagászat, de ezek a tudományok sem alkottak újat, „csupán” az addigi ismereteket összegezték.
- Eredeti és példaértékű volt viszont a római jogtudomány, mely a mai jogrendszerek alapját képezi (polgári jog, büntetőjog)!
III. Művészet
- Építészetükben a különböző népektől átvett technikai és tudományos ismereteket használták fel (pl. kupola, keresztboltozat).
- A görögöktől „kölcsönzött” elemeket (falfestmény, mozaik, dombormű, oszlop) használták épületeik díszítésére.
- Legnagyszerűbb alkotásaik a templomok, a paloták, a diadalívek, az utak és a vízvezetékek.
- Szobrászatukon is érződik az erős görög hatás, de egy dologban jelentősen eltér attól: az ábrázolt személy valóságos vonásait jelenítették meg (portré).
Hozzászólások
Hozzászólások megtekintése
nagyon szar
Nagykanizsa
Csenge,2013.03.25 16:07Tényleg nagyon jó az oldal nekem a kis előadáshoz kell remélem jó lesz.
=) Kössy =)
mazsola az ötödik i-ből,2010.05.03 14:50Ez a szöveg pont jó volt a házidolgozatomhoz. Nagyon köcci. Remélem 5-öst kapok rá ;)
budepest
hgjgh,2013.04.01 11:51